Thursday, April 12, 2012

menjaga kepentingan

aku. 
kamu.
kita semua.
politician.
masing-masing ada kepentingan.
kita hidup di dunia ini pun mempunyai kepentingan.
aku juga mahu menamatkan pelajaran.
aku juga punya impian umtuk menggenggam segulung ijazah.
aku juga punya impian untuk menghadiakan kejayaan kepada ibu bapaku.
siapa tidak punya impian?
tapi aku jelas.
mereka juga punya impian.
mereka tidak meminta wang berjuta-juta.
mereka tidak meminta kereta mewah hatta rumah kondo besar di Singapura.
mereka punya impian yang aku perlu kongsi bersama.
PENDIDIKAN.
mereka mahukan ilmu untuk mengubah hidup mereka.
setidak-tidaknya aku, kau. sudah melangkah setapak.
walaupun masih jauh lagi untuk mendaki tangga kejayaan itu.
tapi mereka?
dimanakah empati kita terhadap mereka?
bergenang air mata anak kecil itu apabila melihat rakan-rakan berbaju sekolah.
bergenang mata seorang ayah sambil duduk di tepi tingkap.
mengenangkan tidak mampu untuk menampung pelajaran anak nya.
mencurah air mata ibu apabila si anak terpaksa bekerja membantu menampung ekonomi keluarga.
sedang si anak dahagakan ilmu dan pendidikan.
di mana empati kita?
menjaga kepentingan sendiri sedang matinya kita diusung oleh manusia lain.
tanah yang bakal jadi rumah tetap kita di gali oleh seorang tukang gali.
jadi?
siapakah kita jika hidup hanya untuk kepentingan diri sahaja.
menegakkan keadilan memang memerlukan segunung pengorbanan.
ibarat melaburkan sebuah masa hadapan.
tapi?
keyakinan aku pasti.
rezeki aku bukan ditangan si korupsi. si zalim. 
ALLAH jua lah yang menentukan rezeki untuk semua umat-NYA.

No comments:

Post a Comment