Tuesday, November 30, 2010

bicara buat teman..

salam..teman..
aku tahu aku bukan lah antara ribuan teman lain yang mahu kau dampingi..
aku juga bukan lah seperti teman-teman kau yang hebat-hebat..
tetapi..kau adalah teman aku..
semenjak kali pertama aku menjejakkan kaki di bumi merbok..
ukhuwah itu tidak akan putus kerana kita juga umat muhammad =)
walau engkau pernah memarahi aku kerana kelalaian yang tidak disengajakan..
aku akui..memang aku menyimpan dendam..
tetapi bila difikir..ada hikmah nya kenapa perkara itu berlaku..

aku bukan lah manusia sempurna untuk menasihat kan engkau tentang itu dan ini..
aku cuma insan biasa yang meletakkan diri aku di tahap biasa..
aku tidak seperti engkau..
yang gah mengukir nama seawal-awal menjejakkan kaki ke sini...
_________________________________________________________________

sahabat...
dalam menyelami episod kehidupan..
janganlah engkau mudah terleka dengan janji duniawi..
mencari sahabat ketawa sekelip mata..
tetapi pastikah engkau sahabat ketawa itu akan menjadi sahabat dikala duka mu..
dalam kita menjalani titian ukhuwah..
adakalanya..
kita tidak sedar kita menyakiti hati teman kita...
perbuatan kita..
tutur kata kita..
dan kadangkala.
.diri kita..
dibaluti lapisan-lapisan ego dan sukar untuk kita menuturkan maaf..
ungkapan yang sukar diluahkan tetapi penuh keajaiban..

sahabat....
seberat mana beban hidupmu..
sekelam mana hari-harimu..
ingatlah..!
jangan pernah engkau berlari darinya...
jangan sesekali kau bersembunyi darinya..
kerana sejauh mana kau berlari dan bersembunyi..
ia akan tetap menemuimu...

sahabat...
andai engkau dilanda musibah...
tiada siapa disisimu 
ingat lah sahabat........
Dia sentiasa ada mendengar segalanya..
tadahlah tangan mu..
pohonlah pertolongan dari-Nya..
kerana dia maha mengetahui lagi maha memberi pertolongan..
andai engkau memerlukan seseorang untuk berkongsi beban itu..
aku sentiasa disini..
menghulurkan tangan hinaku..

sahabat..
hiasilah dirimu dengan akhlak mulia..
penuhilah harimu dengan amalan soleh..
jagalah tutur bicara mu..
murahkan dirimu dengan ungkapan maaf dan senyuman..
sahabat..
semua ini tidak akan menjatuhkan maruah mu..
tidak akan harga diri mu..
tetapi..percayalah sahabat..
semua ini bisa menjadikan engkau sahabat yang disenangi..
malah ukhuwah kita pasti akan diredhai-Nya
____________________________________________________________________--


aku bukan lah penyajak yang pandai berbicara..
aku bukannya penyair yang petah bermadah..
aku cuma insan biasa..
daif dan hina..tetapi aku tidak suka mengkhianati persahabatan..
dan aku bukan lah manusia yang suka memutuskan persahabatan..
fikir-fikirkan lah sahabatku..
apabila engkau selesa berada di atas..
engkau leka dan merasa dirimu segalanya..
ingatlah..
hidup ini ibarat roda..
adakala kita di atas..ada kala kita di bawah..
jadi janganlah kau selesa ketika berada di atas..
kerana tiada siapa tahu bila kau akan ke bawah semula...
jadilah engkau seperti matahari..
menerangi hidup sekalian makhluk..
tanpa jemu dan letih..
pasti ada manfaat yang menanti di-Sana..
insya-allah 
:)

Sunday, November 28, 2010

bacalah awak

artikel ini aku ambil dari facebook seorang saudara seislam :) harap minta halal..


aku cuma wanita biasa

Kepadamu yang akan menjadi pendampingku kelak..Terima kasih kerana telah memilihku di antara ribuan bidadari di luar sana yang siap untuk kamu pilih.. Padahal kamu begitu tahu, aku hanya wanita biasa, yang sangat jauh dari sempurna.Kerananya ku ingin kamu tahu, aku bukan wanita yang sempurna, aku begitu banyak kekurangan. Maka ketahuilah..

Kepadamu yang akan memilihku kelak.. 

Aku tak sebijak Siti khadijah, kerananya ku ingin kamu tahu, aku akan saja  berbuat salah dan begitu menyedihkan. Maka ku mohon padamu, bijaklah dalam menghadapiku, jangan marah padaku, nasihati aku dengan hikmah, kerana bagiku kamulah pemimpinku, tak akan berani ku membangkang padamu.. 

Duhai kau yang telah memilihku kelak.. Ingatlah, tak selamanya aku akn cantik di matamu, ada kalanya aku akan begitu kusam dan hodoh. Mungkin kerana aku begitu sibuk di dapur, menyiapkan makan untuk kamu dan anak-anak kita nanti –Insya’Allah-. Maka aku akan tampak kotor dan berbau asap. Atau kerana seharian ku harus meguruskan istana kecil kita, agar kamu dan anak kita dapat tinggal dengan nyaman dan damai. Maka mungkin aku tak sempat berdandan untuk menyambutmu sepulang bekerja.. Ataukah kamu akan menemukanku tersengguk-sengguk saat mendengar keluhan dan ceritamu, bukan kerana aku tak suka menjadi tempatmu menumpahkan segala rasamu, tapi karena semalam saat kau tertidur dengan nyenyak, aku tak sedetikpun tertidur karena harus menjaga anak  kecil kita yang sedangsakit, dan ku tau kamu letih mencari rezeki untuk kami maka tak ingin ku mengusik sedikit pun lelapmu.. Jadi jika esok pagi kau mendapatiku begitu letih dan ada lingkaran hitam di mataku, maka tetaplah tersenyum padaku, kerana kau adalah kekuatanku.. 

Padamu yang menjadi nahkoda dalam hidupku kelak.. 

Ketahuilah, aku tak sesabar  Fatimah, ada kalanya kau akan menemukanku begitu marah, menangis , bukan kerana ku membangkang padamu, tapi aku hanya wanita biasa, aku juga perlu tempat untuk menumpahkan beban di hatiku, tempat untuk melepaskan penatku, dan mungkin saat itu aku tak menemukanmu, atau kau begitu sibuk dengan pekerjaanmu, maka bersabarlah, yang ku perlukan hanya pelukan dan belaianmu.. Kerana bagiku kau adalah titisan embun yang mampu memadamkan segala resahku.. 

Ataukah ada kalanya tanganku akan mencubit dan memukul penuh kasih sayang si kecil kerana lelah dan penatku di tambh rengekannya yang tak habis-habisnya. Sungguh bukan kerana ku ingin menyakitinya, tapi kadang aku kehabisan cara untuk menenangkan hatinya. Maka jangan memarahiku kerana telah menyakiti buah hati kita, tapi cukup kau usap kepalaku, dan bisikkan kata sayang di telingaku, kerana dengan itu ku tau kamu selalu menghargai semua yang ku lakukan untuk kalian, dan kamu akan menemukanku menangis menyesali perlakuanku pada anak kita, dan aku akan merasakan ribuan kali rasa sakit dari cubitan yang ku berikan padanya, dan aku akan berjanji tak akan mengulanginya lagi.. 

Padamu yang menjadi imam dalam hidupku kelak.. 

Ketahuilah, aku tak secerdas Aisyah.. Maka jangan pernah bosan mengajariku, membimbingku ke arah-Nya, walau kadang aku begitu bebal dan bodoh, tapi jangan pernah letih mengajariku.. Jangan segan membangunkanku di sepertiga malam untuk bersamamu bermunajat pada Kekasih yang Maha Kasih.. Jangan letih mengingatkanku untuk terus bersamamu mendulang pahala dalam amalan-amalan sunnah.. Bimbing tanganku ke JannahNya, agar kamu dan aku tetap bersatu di dalamnya. 

Padamu yang menjadi kekasih hati dan teman dalam hidupku.. 

Seiring berjalannya waktu, kamu akan menemukan rambutku yang dulu hitam legam dan indah, akan menipis dan memutih. Kulitku yang bersih akan mulai kereput. Tanganku yang halus akan menjadi kasar.. Dan kau tak akan menemukanku sebagai wanita cantik, yang kau khitbah puluhan tahun yang lalu.. Bukan wanita muda yang selalu menyenangkan matamu.. Maka jangan pernah berpaling dariku.. Karena satu yang tak pernah berubah, bahkan sejak dulu akan terus bertambah dan kian bertambah, iaitu rasa cintaku padamu.. 

Ketahuilah.. Tiap harinya, tiap jam, minit dan detiknya, telah aku lewati dengan selalu jatuh cinta padamu..Maka, cintailah aku, dengan apa adanya aku.. Jangan berharap aku menjadi wanita sempurna.. Maafkan aku kerana aku bukan puteri.. Aku hanya wanita biasa.. 

my love

My beloved came to my side
Revived the place where I reside
I said tonight you are my fellow
My temptress, my joy implied.
Said, work of some import, dear
I have now identified.
I swear to God, if you depart
I will not last, with you denied.
At least for a night, show some mercy
For the misery I cannot hide;
Bestow your eyes’ mercy upon
The tearful waves my eyes have cried.
Said, fate has shed many man’s blood
I am powerless, though I’ve tried.

Like Mars, there is naught but blood
Even the stars to me confide






Saturday, November 27, 2010

never forget u

Dear my love, haven't you wanted to be with me
And dear my love, haven't you longed to be free
I can't keep pretending that I don't even know you
And at sweet night, you are my own
Take my hand

We're leaving here tonight
There's no need to tell anyone
They'd only hold us down
So by the morning light
We'll be half way to anywhere
Where love is more than just your name

I have dreamt of a place for you and I
No one knows who we are there
All I want is to give my life only to you
I've dreamt so long I cannot dream anymore
Let's run away, I'll take you there

We're leaving here tonight
There's no need to tell anyone
They'd only hold us down
So by the mornings light
We'll be half way to anywhere
Where no one needs a reason

Forget this life
Come with me
Don't look back you're safe now
Unlock your heart
Drop your guard
No one's left to stop you

Forget this life
Come with me
Don't look back you're safe now
Unlock your heart
Drop your guard
No one's left to stop you now

i am in sad mood

Benarkah cinta itu
Ketawa dan air mata…
Benarkah cinta itu
Harapan dan pengorbanan..
Ku Tanya pada diri..
Apakah cinta tiada erti
Tanpa ketawa dan air mata
Adakah tiada ketulusan cinta
Tanpa harapan dan pengorbanan..
Kini..
Aku mengerti…
Cinta itu ketawa dan air mata..
Ada suka dan ada duka..
Cinta ketawa tidak  kemana..
Cinta air mata hanya sementara..
Kini..
Aku sedar..
Cinta itu  juga harapan dan pengorbanan..
Harapan si pencinta untuk menggapai segunung kebahagiaan…
Harapan si penyemai cinta untuk bahagia selamanya..
Dan ..
Aku yakin…
Harapan si pencinta yang setinggi gunung
Perlulah bersama jutaan pengorbanan…
Dan disulami ketawa dan air mata..
Dalam menempoh liku-likunya..
Kini..
Benarlah..
Cinta itu ketawa dan air mata
Dan
Cinta juga..
Harapan dan pengorbanan…

-aiman-die-

senator tunku abdul aziz

hari  ni aku tertarik hendak menulis tentang seorang ahli politik di negara kita.. pasti ramai anak muda yang berjiwa belakang.. terlepas pandang tentang kewujudan beliau dalam pentas politik di negara ini..aku pun mula-mula tak ingat siapa kah tunku abdul aziz.. bila aku cek images melalui google baru aku ingat.. owh..!jadi kawan -kawan yang lain.. siapakah?bilakah?dimana kah? kepada yang tahu dan kenal korang memang tip top la..sebab beliau tidak terlalu menonjol sangat walaupun beliau antara orang penting negara


senator tunku abdul aziz adalah seorang ahli politik, ahli blog, aktivis, korporat Malaysia,.. beliau juga merupakan naib pengerusi Parti Tindakan Demokratik a.k.a DAP.. beliau ni keturunan kerabat di raja kedah dan ada sangkut paut dengan bapa kemerdekaan kita .iaitu Tunku Abdul Rahman.. beliau juga  merupakan salah seorang ahli dewan negara Malaysia. jadi penglibatan beliau dalam undang-undang malaysia dan politik dah lama cuma ada segelintir kita yang terlepas pandang,termasuk lah saya.. dan saya menulis ni supaya saya tidak lupa tentang pemimpin -pemimpin yang kita sering terlepas pandang.. 


beliau seorang tokoh kerporat yang berpengaruh di dalam dan luar negara.
memulakan kerjaya perniagaannya dengan Guthrie Corporation Ltd 
 kemudian dilantik sebagai penasihat Bank Negara Malaysia
dan beralih semula kepada sektor persendirian dengan menyertai Dunlop Malaysia Industries sebelum dilantik sebagai ahli lembaga pengarah Sime Darby Group.
jadi beliau ni adalah economist negara juga.


Pada bulan Oktober 2008, beliau dilantik oleh parti DAP sebagai naib pengerusi parti itu di dalam kongres parti DAP ke-15 di Kuala Lumpur, Malaysia. Beliau merupakan pemimpin berprofil tinggi dalam aktivisme menyokong integriti dan ketelusan bersama badan antarabangsa Transparency International.


beliau juga banyak melahirkan pandangan beliau mengenai  dunia politik di negara ini, antaranya pandangan beliau supaya



  • badan Pencegah Rasuah (BPR) mestilah bebas , diberi kuasa menemui sesiapa saja yang disyaki terlibat dengan rasuah atau jelas hidup di luar kemampuannya. BPR mestilah mencontohi model agensi pencegah rasuah di Hong Kong. Ini akan menyebabkan orang benar-benar takut untuk melakukan rasuah.



  •  isu rasuah dan integriti di dalam negeri dan peringkat antarabangsa dan menerbitkan bukunya "Fighting Corruption: My Mission". Banyak negara tumbang atau musnah oleh rasuah. Rasuah akan memusnahkan kita, malahan rasuah telah memusnahkan banyak kerajaan. Tumbangnya kerajaan-kerajaan lampau adalah akibat rasuah. Contohi Lee Kuan Yew di Singapura yang berjaya memerangi rasuah. Sebelum Lee, Singapura ditadbir secara korup.
ok la serba sedikit peingatan dan pengetahuan kepada kita..
saya berterima kasih kepada sahabat saya cikgu wan heidi shahrul..
beliau menyebut tentang tunku abdul aziz dalam perbualan kami..
dan aku tertarik untuk mengetahui lebih lanjut..
jadi apa yang baik itu dari allah.. segala kekurang dari diri saya..maafkan jika ada salah silap dalam artikel ni...

  saya minat politik dan saya sayang negara saya..
   saya generasi muda yang akan mengubah dunia 1 hari nanti..
  insya-Allah..

Friday, November 26, 2010

buatmu ummi

seorang insan bergelar ummi..
bergadai nyawa melahirkan aku..
memikul beban sebagai ibu dan ayah..
membesarkan aku tanpa jemu..
walau perit namun ditelan jua..
aku terkenang kembali waktu itu..
tika aku di alam persekolahan..
baru melangkah mengenal dunia..
tanpa jemu setiap hari..
kau akan menyemak buku-buku sekolah ku..
kau menyelak setiap helaian buku itu..
memastikan kerja aku siap,kemas dan teratur..
tapi..aku benci..kenapa kau peru buat bergitu..
pernah tangan aku penat menulis..
tulisan aku bertukar seperti cakar ayam..lalu..
kau koyakkan muka surat itu..
dan malam itu aku didenda ..menyalin semula kerja itu..
aku pun menurut dalam tangisan..
tangisan penuh kebencian..!
dunia persekolahan aku semasa kecil..
bagiku sangat lama..
sehari ibarat setahun..
hari-hari kau mengatur perjalanan hidupku..
disetiap hari cuti..tiada istilah rehat dalam rutin harianku..
seawal jam 6.30 aku sudah dibangunkan untuk menunaikan fardhu..
kau menyiapkan sarapan...seawal jam 7 kau akan duduk disebelahku di meja belajar..
aku tiada ruang untuk bersosial,,bermain berkejaran bersama rakan-rakan ku..
aku tidak di benarkan ke padang sesuka hati setiap petang..
mahupun bermain di depan rumah ..
kadang-kadang hatiku meronta-ronta untuk bermain..
namun apabila mengenang betapa garang nya ummi aku..aku pendamkan sahaja..
ketika aku berusia 9 tahun..
keluarga kita berantakan..
aku mengalami pergolakan jiwa yang maha hebat..
keputusan peperiksaan aku merudum jatuh..
cikgu memberitahu ummi tentang kemurungan ku..
ummi menasihati aku..tugas aku cuma belajar..
masalah orang tua jangan difikirkan..
argghhhhhhhh....aku bosan..belajar..belajar.............
namun dek kerana takut...
aku akan dimarahi meskipun keputusan aku menurun ke angka 80/100 untuk setiap subjek
ummi akan membuat strategi baru..iaitu..
menambah waktu belajar ku..
sehingga pencapaian ku meningkat ke angka 90 dan keatas..
akhirnya..aku akurkan sahaja..aku mula berfikir secara positif..
apabila aku menjadi salah seorang calon pelajar cemerlang jpwp..
mungkin ini yang ummi mahukan..kejayaan aku..
bila aku melangkah ke alam remaja..
aku menjadi seorang remaja yang sangat nakal..
jiwaku sering memberontak, dendam , dan segala anasir jahat menghantui aku..
aku mula berubah..
duduk di asrama dan berjauhan dengan ummi..
aku mula berubah memilih jalan yang salah
dan pada 15/3/2005...ayah aku meninggal dunia..
dan pergolakan jiwa aku maha dahsyat..
menjadi-jadi perangai aku..
3tahun aku membazirkan masa aku..
melupakan tanggungjawab aku sebagai anak untuk belajar..
namun aku bersyukur..
Allah memberi peluang kepada ku untuk berubah,,
aku dibawa untuk tinggal di kampung..bersama mak uda dan opah..
aku mulakan azam baru..
aku bersyukur ahli keluarga ku masih memberi sokongan kepadaku...
ummi juga tidak jemu memberi sokongan kepada aku..
walaupun aku dah banyak melukakan hati dia..
ummi juga mula berubah..
dari seorang ibu yang garang dan menakutkan..
ummi menjadi seorang ibu yang memahami dan friendly..
aku selesa untuk berkongsi perasaan aku dengan ummi..
kalau dulu aku lagi percayakan kawan-kawan dan akan meluahkan semua kepada kawan-kawan..
semasa aku hendak menghadapi spm..
ummi akan mengejutkan aku seawal jam 3 atau 4..
aku akan melakukan solat sunat dan belajar..
itulah rutin harian ku..
ummi tidak disebelahku lagi..mengajar aku..
tapi dia akan bangun seawal 3 pagi itu..
membancuh air kopi...mengupas buah..memberi kepada ku..
katanya supaya aku tidak mengantok..
aku turutkan sahaja...
sebelum ke sekolah...hidangan nasi goreng atau roti canai pasti ada di atas meja...
katanya supaya kat sekolah pagi-pagi aku tak lapar dan fokus untuk belajar...
aku berjaya menempuh spm dan keputusan yang aku dapat..walaupun tidak la cemerlang..tetapi itu lah usaha aku..
ummi terima seadanya..
dia tidak lagi demand untuk menetapkan berapa yang harus aku dapat..
lepas spm..aku dihantar ke sandakan sabah selama 3 bulan menjalani latihan khidmat negara..
berjauhan dengan ummi...
sebelum ke sana,aku dan ummi tukar handphone..
kami beli w880i ..dilengkapi 3g kerana mudah nak buat panggilan video apabila berjauhan..
3bulan aku jalani dengan tenang..
pulang dari sabah..
aku bekerja...menampung perbelanjaan aku sendiri..
tidak mahu mengharapkan ummi....
kemudian aku bersyukur aku dapat menyambung pelajaran di uitm dalam bidang asasi undang-undang di kedah..kedah?
yes..
aku berjauhan lagi dengan ummi..
sebelum aku sambung belajar pada mulanya..aku sangat berat hati..
aku ni tak ada ayah..ummi tak bekerja..harapkan duit bantuan..oh..!!
pastilah aku harapkan mak cik dan pak cik ku untuk bantu aku belajar..
dan mampu kah aku memberi yang terbaik jika mereka dah buat pelaburan yang banyak untuk aku..
masa tu aku rasa sangat down..aku dah putus asa untuk belajar..
tapi opah,mak uda dan mak long sanggup membiayai pengajian aku..
dan aku berysukur..
aku juga dibekalkan elaun dari kptm..
aku teruskan usaha aku...
aku belajar..belajar..kini..di uitm ni..
aku ubah diri aku,cara pembelajaran aku..aku jadi lebih gigih berusaha..
kalau hasutan malas berbisik..aku ingat pengorbanan ahli keluargaku..
opah aku yang melabur ribuan ringgit untuk yuran pengajian dan belanja bulanan ku sebelum elaun aku masuk..
mak uda pula memberi kemudahan laptop kepada aku..
semua itu memotivasikan aku..biarlah aku sahaja yang rasa kepertian ini..
aku tidak mahu generasiku rasa apa yang telah aku lalui..
ummi pula membenarkan aku menggunakan brodband untuk memudahkan pembelajaran aku..
kerana kadang-kadang perkhidmatan wireless tak mampu menampung bilangan kami..
ummi memberkalkan aku rm100 untuk membayar brodband aku dan belanja..
aku tahu keperluan ummi tidak cukup..
tapi ummi tetap ummi..keperluan aku menjadi keutamaan...
final menjelang..aku bersengkang mata untuk mendapat yang terbaik dalam exam..
akhirnya....aku mendapat pointer 3.4 untuk sem 1 aku..
family aku mengucapkan tahniah atas pencapaian ku...
sebenarnya aku anak tunggal dan aku cucu ke 2 besar dalam famili ummi..
jadi aku yang ke 2 melanjutkan pelajaran ke ipta..
persaingan sesama sepupu tidak sengit san aku menjadi contoh kepada sepupu-sepupu kecilku..
itu menjadi kekuatanku untuk berusaha juga..
tapi ummi tak puas hati..
dia mengaharapkan lebih dari 3.4..
dia dah tetapkan sem 2 mesti 3.5 and above..dekan dan 4rata itu yang dia nak..
aku pening...yang menyebabkan aku jatuh ialah bahasa inggeris aku...
aku cuma dapat b,b- untuk subjek english..
susah nya nak skor a..aku sedih juga..semasa di sekolah ,sekolah menegah.pencapaian bahasa inggeris aku
di tahap selesa..
tapi sekarang aku malas mahu membaca medium bahasa inggeris..
cuma mengharapkan lagu-lagu..dan movie..
namun aku akan usahakan untuk ummi..
yes..!insya-alah sem ni 3.5 and above..
ummi tetap ummi..
ummi tetap ummi..
walaupun ummi aku bukan lah lulusan doktor..
bukan lah seorang guru...
bukan lah seorang pemimpin masyarakat..
tapi dia adalah ummi aku..
yang mendidik aku dari kecil...
yang bersengkang mata menjaga aku dari kecil sampai sekarang..
kalau aku nak periksa..
setiap malam dia tidak lupa sembahyang sunat supaya aku berjaya..
ummi aku sanggup melupakan kepentingan dirinya untuk aku..
ummi aku bukan lah pahlawan..
tapi dia gagah menjaga ku sampai aku dewasa...
walaupun ayah jauh..
ummi masih menjadi seperti pahlawan yang membantu anak nya di medan perang..
perang kehidupan yang penuh cabaran..
ummi..
aiman bukanlah anak solehah sepeti yang ummi dambakan ..
tetapi aiman akan sedaya upaya berusaha untuk berjaya..
dan membela nasib kita ...
aiman akan jaga ummi sehingga ke hembusan nafas terakhir aiman..
insya-Allah.....
terima kasih ummi..
aiman tahu...aiman bukanlah anak yang murah dengan ucapan terima kasih dan maaf..
tetapi biarlah ucapan itu aiman tukarkan untuk berbakti kepada ummi 1 hari nanti.,.. insya -allah.....

amin...

in hoc signo velices

i dream to be future lawyer..
i dream to be a good future lawyer that will defend my client..
i dream to wear black white uniform and enter the court..
when i imagine all this..
something must make me down..
like a voice murmur into my ear..
  " are u sure u wanna be a good future lawyer..
   how come..look at your english..so bad..
      hey aiman, are sure u can defend ur client..
   u cannot defend even yourself...
  how u wanna defend them..
  hey aiman..please, you are not born to be a lawyer..!!"

i really dream to be a lawyer..even when i was in form5 and before i took my spm..
my determination and my spirit that make me study hard day and night is because i want to be a lawyer..
i set in my mind..i was born to be a lawyer..
really..but how come..if i not change my self.. change my apperance.. improve my confidence stage..
owh..please Allah help me.. help me to achieve my ambition..

   i must be more outspoken in class... not be pasif all the time in class..from last sem..nobody sat at our place,my place..in class i will always sit infront.. infront my lecturer.. owh..i try to change my self..try try try ..try and try..until i get what i want, cause i am a person that will workhard for what i aim and what i want..i will make this come true..insya-Allah..







      
  hope my dream will come true..insya allah..
    amin amin

kedah students make mooting history..!









ok ..artikel ni aku copy paste sahaja..sebagai pembakar semangat aku..
uitm law faculty is the best..
cayalah korang..
walaupun aku tak involve tapi aku teringin nak join kat shah alam nanti..
aku kena usaha untuk perbaiki diri aku..






MOCK TRIAL: Participants of the 5th Interpart Mooting Competition play the role of lawyers and judges, arguing and deliberating the finer points of law. — Picture by Fiona Anne Kab.
SHAH ALAM: Students from the Kedah campus became the first UiTM undergraduates based outside Shah Alam to participate in the Interpart Mooting Competition held here from Aug 28 to 29.
Despite having only a week to prepare, the Kedah students stood out for their courage and enthusiasm, winning the Spirit of Interpart Award and gaining a spot in competition history.

Organised by the UiTM Moot Club, this year’s 5th Interpart Mooting Competition was the largest ever, with the participation of 12 teams consisting of Asasi
(Foundation) to semester six (final year) degree students.

Taking the top honours was the team comprising Ahmad Zulfikri Ibrahim, Nur Amalina Ghazali, Muhd Nasrul Wajdee Mohd Nasir, Nurul Natrah Mohd Saidi and Muhammad Adib Mohd Khushairi. The team lifted the Dean’s Cup as the advocates for fictional respondent Toopie Aduslalu.

Second place went to the team of Nur Atiqah Razif and Atiqah Anas. Nur Atiqah also picked up the Special Mention Award for being a promising young mooter. 
In the case of other individual honours, semester three student Ahmad Zulfikri was crowned the Best Mooter for the final round while part- six student Darren M. Punai was judged the Best Mooter for the preliminary rounds.

Ahmad Zulfikri said he entered the competition because he admired mooters and was inspired by their art.

Another factor that led him to try it out was Benjamin Franklin’s quote: “Either write something worth reading or do something worth writing.” 
Mooting is a simulated courtroom exercise where one side makes an allegation and the other side defends it. Both parties lay out their cases before a judge or a panel of judges using only legal principles to decide on issues of law and not of fact,” explained Faez Razak, a former Jessup mooter who sat as a judge during the proceedings.

He said: “Interpart helps to identify and nurture hidden talent by exposing students to practices of lawyers as well as instilling a sense of confidence.

They will gain experience to face their future.”


(Note: The above article was published in the first issue of Varsity Voice, a monthly publication jointly produced by the New Straits Times and Universiti Teknologi MARA (UiTM) under the newspaper's Journalism on Campus project.)


Read more: Kedah students make mooting history http://www.nst.com.my/nst/articles/Kedahstudentsmakemootinghistory/Article/#ixzz16Ls9yXac

Thursday, November 25, 2010

addicted..

salam..
erm..ok today i just have one class which is bel with miss afni..
today miss afni ask us to make a design either its illogical, create anything and we will given 10 minutes to
commersial our product..me myself and my group members was created and designed a robot that can help woman nowadays in making homework..so we were designed this robot to help career woman..in making homework such as cook, sweep house..and even this mrs.nanny robot can keep an eye to your children.. :)
its great design right..but we cannot do the presentation yet coz do not have enough time.. just 3 groups were present for today..

can i have malay session my dear bolg pleaseeeeeee.. :).. tq dear..

  la ni la..sejak 2 menjak n..tak tahu la kenapa..aku addicted sangat dengan lagi siti..purnama merindu, diari hatimu... bicara manis mengiris kalbu.. aduh.. tangkap lentok.. entah la..rasa bosan la..berilah kekuatan untuk aku fokus study..anybody...please blow your spirit to me.. haha :) ..  minggu depan cadangnya nak balik sungkai.. nak ambil handphone ..rindu bangat ni..aku pun perlukan duit ni nak beli buku psycho , satu buku yang digunakan hanya untuk satu sem berharga hampir rm100, baru asasi.. degree nanti macam mana la.. apapun tq to miss salmah kerana mengizinkan kami fotocopy buku tu.. aku nak study malam ni.. best la pulak law sem ni..belajar fungsi setiap pecahan law.. hope i can get a+ for this subject..insya-Allah.. aku akan usahakan yang terbaik..


ok la..sekian sahaja untuk masa ni..
blog ni aku cuba manfaatkan sebaik mungkin insya-allah
:)

Wednesday, November 24, 2010

what happen..

haloo..!! salam..!
ok today i woke up late..after subuh.. i slept and woke up at 9.45.. OMG...
but, its ok .. :) my class started at 2.. and it just 1 class which is bel class..with miss afni..
she is like our sister.. full of advice and guidance .. tq miss.. we appreciate u.. hope u still be cool in our
class because PL2H students are bit naughty.. i dont know what i want to right for today..
maybe i continue writing tonight..insya-Allah cause i will attend pre-law meeting at 6..maybe ..there are intresting thing or information to share.. 
                          lalalaala~~~`
                solat...solat..lewat sudah ni..
                               :)

Tuesday, November 23, 2010

exora

ok... aku nak guna malay jugak...xkira..!

:) i miss my kids in exora..really,miss them so much.. miss their voice, miss want to play sing many songs with them, miss want to hear their story..miss everything about them..

 ada sahaja keletah mereka..aku rindukan semua itu..rindu sangat2..nak tahu tak lagu yang kitorang selalu nyanyi sama-sama..lirik je aku boleh bagi..
                "atas bukit ada pokok,
pokok cantik tak pernah lihat,
pokok atas bukit,
           bukit atas rumput,
   rumput yang hijau.."

       "i love you,you love me,we are happy family,
 with a great big hug and a kiss from me to you,
        want you say you love me too.."
  lagu ni favourite yaya  ..dia suka cakap..
   "cikgu..cikgu..yaya nak nyanyi i love u.."
                                        
"owh pizza hut..owh pizza hut..
kentucky fried chicken pizza hut..(2x)
mc Donald(2x)
kentucky fried chicke pizza hut":

                lagu favourite diorang lagu aku ajar ..
             lagu tu aku bawa dari plkn..
                  star to cikgu umi..yeay..!
     "di sini senang, di sana senang,
    di mana-mana hatiku senang..
  disini senang, di sana senang..
           di mana-mana hatiku senang..
   tangan di lambai-lambai..
pinggul di goyang-goyang..
   kaki di hentak-hentak ..
 pusing badan..."

   ok fine! rindu gila..tak larat tulis dah..!

aku nak upload pic diorang..yeay..!!!

        ni bukan anak cina..tapi kelantaneese.. wan nurul atikah.. sweet kan..tapi degil ni..
   tapi aku sayang dia..mudah mesra..manja..paling susah nak tidurkan dia..susah..! dia suka lagu rama-rama.
                        
                       ha,.,. yang ni aku sayang jugak..jazli syahmi..baik.. tak banyak ragam nye..
              yang senang nya..suap apa telan je..tapi mak dia pelik..kat rumah tak mahu makan kata mak nya..
      aku pelik la... kat taska..bergaduh-gaduh berebut makanan..kalau lambat bagi..merajuk..ami..ami

                                        ni la yaya aka Siti Nur Zahiyyah.. aku suka yaya ni boleh diharap
               kadang-kadang je degil sikit ,bukan apa,..suka sangat bawa buku,koyak-koyak bila dah
         sepah masing-masing tak nak kutip.. aku ni cerewet..mula la mulut nak pot pet...

                                
                  ni Ain Haziqah..comel jugak kan..aku suka ikat rambut dia yang kerinting tu..mahal rambut dia..
           ain ni pun tak banyak ragam nya..cuma hari-hari mesti melepas kat taska..aduh..!bab tu yang letih..

                            ok ni Iskandar, dia istimewa..dia senior kat taska..umur dia 10tahun..
         kesian iskandar..dia tak boleh bercakap..cuma bahasa isyarat je..tu pun nak makan je la..
      tapi dia bagus tau..! kalau nak mandi..aku seruh dia simpan baju dalam beg ..aku bukak kan beg..
        dia lipat baju dia..terkejut aku..pandai dia ni..!kalau makan pun..tertib.. setitik pun tak tumpah..
     menu dia hari-hari mee ,bihun ..dia anti nasi..:)

                       ni pun aku sayang..aku kejap je tgk dia membesar,muaz mustaqim..
   muaz baik..lembut je..muaz selalu sakit....dulu kalau aku jaga..kalau muaz demam..
       cepat-cepat aku bungkus dengan kain lembap..then dia mesti tertidur.. muaz ni manja..
              payah nak pikat dia............  :)


    ada ramai lagi anak-anak taska exora..tapi aku nak cerita satu-satu..letih la..hehe..

aku rindu mereka...  aku harap mereka sihat..
amin...
salam..

an important reminder by my lecturer

salam to my blog.. :)
miss u..and now i am totally addicted to write my feeling here..like miss marina said.. bring out all thing from your stomach.. haha .. ok i think, maybe u wondering why i use english, ok. now..i try and push my self to write in english .. my lesturer had warned us to improve our english .. if we want to be future lawyer, so .. our effort must comparable to our ambition.. yes ..! i agree with her, our english are so bad.. not all.. and i mean thats me..my english is bad.. really..! and for last sem, there are only 5 students from uitm merbok asasi undang-undang that can proceed their degree in law at shah alam main campus.. oh Allah.. please help me.. to achieve my ambition..

O Allah please help me to get the best,
please help me to get band 4 in my muet, 
simplify the way to achieve my ambition..
only u Allah that i ask for help..
please help me and my friends..
to achieve our ambition..
we want to be a lawyer..
i want to be a lawyer
i want to change the world and put justice at it place..
please Allah
bless my effort..
amin..amin..

ok..now..  i really want to change my self., i dont want make my family disappointed with me..
i know, i made them disappointed so many times before..
but know i am big enough to stand on my own leg..and think for the best desicion for my life..
hm..sometimes i wonder,why malaysia not be as japan.. use their own language.. look..! they still one of the progress country.. am i wrong?? no right..! japan still use their own language .. no need other language for them to get a good job.. knowledge about other language is also important but why nowadays its look like we want to throw far away our mother tongue language..! disappointed.. :( this trouble just be feel for students like us..! but i think . as long for our benefit , i try my best ,,

the other thing is..ok fine..! i miss my phone..w880i.. i plan to going back to perak next week , collect 100rm to pick up my phone.. money..money..

ok my dear blog,thats all for this time..
wanna take bath..
:)
ahaks..!hope this will come true
(desperate to be a lawyer..)
haha
:)

Monday, November 22, 2010

Jika mahu mendapatkan yang soleh,
kurangkansedikit agenda menCARI si Soleh, tetapi berusahalahmenJADI yang solehah.
Jika inginkan yang solehah,janganlah cerewet sangat menCARI yang solehah,tetapi berusahalah menJADI yang soleh.Bertemu yang solehah, solehahnya dia belum tentu kekal.
Bertemu yang soleh, solehnya boleh berubah…
kerana si solehah dan si soleh adalah insan biasa.T
etapi jika semua orang fokus kepada JADI danbukannya CARI, 
maka ramailah calon, dan mudahlahsedikit kehidupan.
 Dan kita sendiri tidak bimbang
untuk berumahtangga dengan pasangan ‘itu’
walaupunmungkin tidak 100% (30% pun belum tentu)mengenalinya.
Apa yang nak dibimbangkan, kita berkahwin sebagaisebahagian daripada
proses untuk MENJADI,bukan MENCARI..


tears of drop





Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya..

"Mengapa engkau menangis?"
"Kerana aku seorang wanita", kata sang ibu kepadanya.
"Aku tidak mengerti", kata anak itu.
Ibunya hanya memeluknya dan berkata, "Dan kau tak akan pernah mengerti"

Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya,

"Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?"
"Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya.

Anak laki-laki kecil itu pun lalu tumbuh menjadi seorang laki-laki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita menangis.

"Tuhan, mengapa wanita begitu mudah menangis?"

Allah berfirman:
"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan"

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya "

"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan
tanpa mengeluh "
"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "
"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya "

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu"

"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan.Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan."

"Kau tahu:
Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya,susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya."

"Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya tempat dimana cinta itu ada."

my second day in this sem..

ok..! i woke up early today because my class was started at 8.00 a.m.... arghhh..! sleepy .. but suddenly remembered my determination for new semester.. i woke up like hurricane winds :) and took shower.. hm.. kawan-kawan aku fasya and yus.. macam biasa ..awai pagi dah mai ... hehhe :) yeay...! mereka power ..! gopoh-gopoh siap.. first class today is bel which is english subject (critical thinking..) miss marina nazrin is our lecturer for this subject for this sem.. woow...! shes cool..!really..! best ..! understanding tapi tegas ..!


 i got new words..!
 new transformation word that, when she said that word..
aku terpana..! ceewah..!
nak tau tak apa yang miss cakap..


' confidence is the king.if u want to be a lawyer u must have confidence... '

meresap terus ayat tu.. aku dah less confidence self .. seriously..!aku tak yakin dengan diri aku ..penampilan aku..hey hey hey .. aku nak aku yang dulu .. i perform well in whatever i was involved .. tapi sekarang ..semua dah melayang..bila masuk u.. kadang-kadang aku rasa aku ni kerdil..tapi aku cuma set 1 perkara je.. biar la aku kecil di mata mereka..tapi aku menjadi pesaing dalam senyap.. cccceeewwah..! perasaan..
tapi itu la yang akan menaikkan semangat aku..yes.! critical..!my confidence self already gone..!i am gone.. far away from my base.. :(

ok..next class dengan miss salmah pun not bad,,!best la saiko..tapi nak hafal sakit otak..erm..and last class dengan madam mazrah..for library..just had game..best gak...madam mazrah yang ceria dan gila-gila sampai kami naik gila..hahha.. :)

for short, i want to perform well for tomorrow and for the next day...

________________________________________________________


to mr.wan ..
tq sebab terus-terang..
i wanna tell u,,
aku tak jeles...
jangan salah faham..
aku cuma nak jawapan dan kepastian..
kalau betul pun tak pe..
tapi mu dah terus-terang..
ok la..
aku terima je..
lain kali kalau aku tak puas hati dengan kau..
kau cek kat sini la..
haha..
tak kira mengumpat sebab aku suruh kau baca..
terima kasih la jadi kawan aku k..
aku tak pernah buat macam ni sebelum ni..
kau tahu kan kelemahan aku..
nanti kau keras sikit suara kau..aku dah meleleh..
aku ni taat la sebenarnya,,.
hhaha..
ok ok ok?

aku rasa untuk hari ini, aku happy..aku nak tidur kejap..malam ni nak start revision yang study tadi, dekan..dekan..yeay..! insya-allah..! terima kasih lecturer..!terima kasih kawan-kawan..sayang kalian..