Monday, January 31, 2011

mengemis kasih mu

Tuhan dulu pernah aku menagih simpati
Kepada manusia yang alpa jua buta
Lalu terheretlah aku dilorong gelisah
Luka hati yang berdarah kini jadi parah

Semalam sudah sampai kepenghujungnya
Kisah seribu duka ku harap sudah berlalu
Tak ingin lagi kuulangi kembali
Gerak dosa yang menhiris hati

Tuhan dosa itu menggunung tinggi
Tapi rahmat-Mu melangit luas
Harga selautan syukurku
Hanyalah setitis nikmat-Mu di bumi

Tuhan walau taubat sering kumungkir
Namun pengampunan-Mu tak pernah bertepi
Bila selangkah kurapat pada-Mu
Seribu langkah Kau rapat padaku






when i first heard this song,
hatiku jadi sayu, hiba..
sungguh ya allah ..banyak nye dosa ku..
tidak tahu bagaimana untuk aku tebus dosa-dosa ini
aku lalai meniti usia remaja,
hanyut dek arus dunia..
i hope the door will never close 
for me to back to you...
dan ingin aku terus bersujud padamu  :(









satu cinta

Ku memohon dalam sujudku pada-Mu
Ampunkanlah s'gala dosa dalam diri
Ku percaya Engkau bisa meneguhkan
Pendirianku....... Keimananku.......

Ku memohon dalam sujudku pada-Mu
Ampunkanlah s'gala dosa dalam diri
Ku percaya Engkau bisa meneguhkan
Pendirianku....... Keimananku.......

Engkau satu cinta
Yang s'lamanya aku cari
Tiada waktu ku tinggalkan
Demi cintaku kepada-Mu
Walau seribu rintangan
Kan menghadang salam diri
Ku teguhkan hati ini
Hanya pada-Mu
Ku pasrahkan.......

Oh Tuhan .... s'lamatkanlah hamba ini
Dari segala fatamorgana dunia
Oh Tuhan .... jauhkanlah hamba ini
Dari hidup yang sia-sia

Thursday, January 27, 2011

sahabat dari si 'S'

SURAT DARI SETAN UNTUK MU


Aku melihatmu kemarin, saat engkau memulai aktiviti harianmu.

Kau bangun tanpa sujud mengerjakan subuhmu

Bahkan kemudian, kau juga tidak mengucapkan "Bismillah" sebelum memulai santapanmu, juga tidak sempat mengerjakan shalat Isha sebelum berangkat ke tempat tidurmu.

Kau benar2 orang yang bersyukur, Aku menyukainya.

Aku tak dapat mengungkapkan betapa senangnya aku melihatmu tidak merubah cara hidupmu.

Hai Bodoh, Kamu millikku.

Ingat, kau dan aku sudah bertahun-tahun bersama,

dan aku masih belum bisa benar2 mencintaimu .

Malah aku masih membencimu, karena aku benci Allah.

Aku hanya menggunakanmu untuk membalas dendamku kepada Allah.

Dia sudah mencampakkan aku dari surga, dan aku akan tetap memanfaatkanmu sepanjang masa untuk mebalaskannya

Kau lihat, ALLAH MENYAYANGIMU dan dia masih memiliki rencana-rencana untuk mudi hari depan.

Tapi kau sudah menyerahkan hidupmu padaku,

dan aku akan membuat kehidupanmu seperti neraka.

Sehingga kita bisa bersama dua kali dan ini akan menyakiti hati ALLAH

Aku benar-benar berterima kasih padamu, karena aku sudah menunjukkan kepadaNYA siapa yang menjadi pengatur dalam hidupmu dalam masa2 yang kita jalani

Kita nonton film 'porno' bersama, memaki orang, mencuri, berbohong,munafik,makan sekenyang-kenyangya, bergosip, manghakimi orang, menghujam orang dari belakang, tidak hormat pada orang tua ,

Tidak menghargai Masjid, berperilaku buruk.

TENTUNYA kau tak ingin meninggalkan ini begitu saja.

Ayuhlah, Hai Bodoh, kita terbakar bersama, selamanya.

Aku masih memiliki rencana2 hangat untuk kita.

Ini hanya merupakan surat penghargaanku untuk mu.

Aku ingin mengucapkan 'TERIMA KASIH' kerana sudah mengizinkanku memanfaatkan hampir semua masa hidupmu.

Kamu memang sangat mudah dibodohi, aku mentawakanmu.

Saat kau tergoda berbuat dosa kamu menghadiahkan tawa.

Dosa sudah mulai mewarnai hidupmu.

Kamu sudah 20 tahun lebih tua, dan sekarang aku perlu darah muda.

Jadi, pergi dan lanjutkanlah mengajarkan orang-orang muda bagaimana berbuat dosa.

Yang perlu kau lakukan adalah merokok, mabuk-mabukan, berbohong,berjudi,bergosip, dan hiduplah se-egois mungkin.

Lakukan semua ini didepan anak-anak dan mereka akan menirunya.

Begitulah anak-anak .

Baiklah, aku persilakan kau bergerak sekarang.

Aku akan kembali beberapa detik lagi untuk menggoda mu lagi.

Jika kau cukup cerdas, kau akan lari sembunyi, dan bertaubat atas dosa-dosamu.

Dan hidup untuk Allah dengan sisa umurmu yang tinggal sedikit.

Memperingati orang bukan tabiatku, tapi di usiamu sekarang dan tetap melakukan dosa, sepertinya memang agak aneh.

Jangan salah sangka, aku masih tetap membencimu.
Hanya saja kau harus menjadi orang tolol yang lebih baik dimata ALLAH.


Catatan : Jika kau benar2 menyayangiku , kau tak akan memberi surat ini dengan sesiapapun.

Tuesday, January 25, 2011

pemimpin

assalamualaikum..
wah .lama dah tak bukak blog ni.. rindu..
swear..i miss u my blog..
sorry because i am so busy with my work..
ok alhamdulillah..
aku diberi peluang untuk memegang amanah..
sebagai class rep aka class representative..
menggantikan mantan class rep mira yang telah naik pangkat untuk
menjadi hicom for prelaw club..
aku tak pernah mengimpikan jawatan itu..
sungguh..
namun itulah yang dikatakan rezeki..
jejak je aku masuk uitm..
aku bertekad untuk tidak memegang apa-apa jawatan..
sebab aku dah letih..
dari sekolah rendah, sampai nak spm..
masa belajar cuma 40% ..
yang lebihnya ..
aktiviti luar. so i dont focus on my study at all..
i study because i want to proceed in law..
haha..and alhamdulillah.. here i am..
and.. now  i am very tired ..
dengan amanah ni..sebab rasa dah lama berehat dari aktif ni..
rindu sangat nak join prostar,aadk, kem..
really, i miss that moment..
travel everywhere..to collect and gain new knowledge..
but i set in my mind to limit and to void all this thing..
because need to focus in study..really..
once aku start bersukan and camping..
i will not stop..so better prevent...
i want to focus on study..
i am afraid if i cannot handle my study if i am too busy here,
aku takut untuk memegang amanah yang 1 ini,,
walaupun aku hanya memimpin kelas..
tapi aku juga ada risiko jadi munafik..
aku cuma perlukan sokongan kawan-kawan..
kerana  aku yakin dan pasti..
aku tidak mampu untuk memuaskan hati semua orang..
cuma aku berharap..aku dapat berbakti untuk kawan-kawan dan kelas yang aku sayang..
insya-allah..
aku memohon kepada yang maha Esa
agar dipermudahkan urusan seharian ku..
kerana aku ni jenis pelupa..jadi sekarang buku catatan adalah teman setia ku..
semoga sepanjang tempoh singkat ini..
tiada masalah timbul.,
:)

Tuesday, January 18, 2011

stress week

assalamualaikum..
ok i dont have mood at all.
i just finished psychology test..
and it was bad and worst..
feel like want to cry...
please..i try to do my best..
i dont want to make my mom disappointed with my result..
:( kecewa..kecewa..kecewa..
i love to study psycho but to remember all the term..
i hate ... but i must ...
ingat pesan umi.. pesanan lagi.. :)
 
   jangan cakap tak suka dkat pelajaran nanti susah nak masuk..
aduh..aku kena tanam suka..suka..suka..


i love law..really love to read all about law..
ya-Allah hope i can be a legal practitioner :)



          i really want to be public prosecutor..if not..hahaha..no if not..must be.. 
         ummi tolong la .. eman nak beri yang terbaik untuk ummi

Tuesday, January 11, 2011

qalbi peribadi insan..

assalamualaikum..
just want to reflash back useful knowledge that i got last night..
its an intresting knowledge to share..
thanks to ustazah for the sharing..sharing is caring..

we use malay language as all reader can understand what i try to say..
coz my english is bad :)
 

                                 ok..ada 3 jenis hati yang membentuk peribadi manusia..
          
                           
                                                   (qalbun sahih)  hati yang hidup dan bersih

    bersyukur kepada hamba yang memiliki hati ini . kerana mereka tidak pernah lalai dan leka
   dari mengingati Allah . semua perkara yang dilakukan . aktiviti seharian mereka .. lillahi taala..
     sekaligus merangkumi kemurnian ubudiyyah . hati mereka sentiasa rindu untuk menyebut nama 
    Allah . hati mereka takut untuk melakukan maksiat . sentiasa rindukan syurga yang indah. 



(qalbun maridh) hati yang sakit
hati ini masih memiliki nur keimanan .. tetapi sentiasa berada di tengah-tengah persimpangan 
kerana tidak berdaya menghindar hawa nafsu .

(qalbun mayyit) hati yang mati
hati ini juga . ustazah terangkan hati yang sudah rosak . mereka sudah
tidak takut untuk melanggar perintah Allah dan sentiasa berbangga dengan maksiat
yang di lakukan mereka . mereka akan terus melupakan khaliqnya.


_____________________________________________________________________

kata ustazah lagi  . hati kita ibarat kertas putih .untuk setiap kejahatan dan 
maksiat yang dilakukan maka akan lahir tompok hitam di atas kertas tersebut.
jika berterusan melakukan maksiat dan tidak bertaubat maka titik hitam itu akan 
menutupi keseluruhan hati kita .

YA ALLAH;

Sucikan lah hatiku, bersihkan jiwaku,

ikhlaskan aku melakukan apa sahaja keranaMU,
Kurniakan aku iman yang sempurna,akhlak yang terpuji

dan pekerti yang mulia...

mungkin ini sahaja yang dapat aku kongsi..
jika ilmu di dada ku mahu di ukur..
cukup la dijadikan sebuah gelas jernih sebagai pengukur..
itupun tidak memenuhi ruang gelas tersebut :)




Monday, January 10, 2011

caption of my life..

   assalamualaikum..
                   when people ask my name, then i answer
  nurul aiman bt. mohd zainal isa
and the response that people always said is..
eeh nama lelaki...
then so what?
mak aku bagi nama macam tu..bukan susah kan orang..
aiman actually is a universal name..
its like nor..we can use nor for man and woman..
pengasuh nabi kita juga ummu aiman..
so i think its not a big issue,.
and i proud of my name..coz people can easily remember it.
ok my dads name is mohd zainal isa bin ibrahim
he had phd in ........i dont know actually..
but im proud being his daughter..
my yayah is very smart person...
he read a lot and he love to write and solve puzzle..
My father did not speak fluent Malay..
he is always wrong in the use of Malay proverb..
like...
angin sebu-sebu is exactly for angin sepoi-sepoi
1day we went to his friends house and his wife cooked for us..
and suddenly yayah said..
"nak terkeluar air ludah."
kami dah bulatkan mata kami...
ayah ni..malu je..
he try to say..
"terliur nak makan masakan tu"
hahahaha..
but he died when I was 13
i miss my dad
and i will try my best to be like him..
i will make he proud to have a daughter like me..haha

and now my ummi....
her name is zaleha bt samsuddin..
1 upon a time...hehe
she was a straight mom..
i call her lion...
hahahhaa...
but now..
she is my everything...i give all my life to her..
she is the best mom i ever had..
everynight she never forget to wake up..
and do solat hajat for me..
for my success...
pendidikan ummi takat stpm..
sebab dulu dia kena tolong opah jaga adik-adik..
dulu dia sangat lemah bahasa inggeris..
ummi pernah ikut ayah stay in us for a while..
then dia balik malaysia...
1 day she realize the important of second language ..
so she change her attitude..
she always with her dictionary,english newspaper,and essay book..
she always listen to english radio..
and i am lucky because both my mom and dad love read..
and now her english is better than me..
she can be my walking dictionary..haha
i love u ummi..

next is naughty and gnarly girls..
its me...
nurul aiman bt mohd zainal isa

i was born in teluk intan, perak
and i love travel...
i hate to be at home during holiday
school is my no 1 home hahha..
after i finished my secondary school
i was a trainer of national service in sandakan..
for 3 months..
then after that period..
i worked at nursery..
taska ixora gemilang....love all the kids there..
and i met with my baby boy..
anak orang yang di jaga dan disayang...
rofiq and roziq or their father call them as R&R 
ahaha...
i love them so much....
then i was lucky coz i can proceed my study in uitm kedah..
in foundation of law...
and now i am in second sem and struggle to pass my muet to get band 4..
:(  ..
muet can bury my dreams..

                                             at my dorm in kem bagai budi,sandakan,sabah.
                                     perarakan maulidur rasul di padang bandar sandakan..
                                                      blue army.. and i proud because by skin turn
                                                           to black colour.. :)
                                                            taska ixora gemilang...
                                                             i am cikgu aiman..
                                                     cikgu paling garang dan baik :)

my life at campus....


thats all the caption of my life..
i love my life 
and struggle to achieve the best for my self..
and my family..
want to be legal prastitioner and politician..
:)

madiemad85

this is special for u..
i dedicate this speech for u..
thanks for being my friend :)

walaupun baru je kita menjadi sahabat
tapi saya selesa untuk bercerita bersama awak
 saya bukan seperti macmellow yang penuh dengan kata-kata manis untuk awak..
saya juga tidak sukakan kopi untuk meninggalkan kesan pahit dalam diri awak..
saya cuma mahu kita terus berkawan..
dan berkongsi bittersweet hidup kita ..

semoga persahabatan kita kekal :)


Saturday, January 8, 2011

someday..

a beautiful day..
i walk over the way..
with my friends...
capture bitter sweet of our life journey..
in here..
far away from pa and ma..
we stand on ourselves and be independent...
thank you because you are my best friend i ever had..
hope our friendships will never die..









Tuesday, January 4, 2011

inilah realiti keadilan

assalamualaikum..

macam mana nak digambarkan minat aku sangat mendalam terhadap politik...
mereka selalu menghalang aku..
kata mereka aku masih mentah..
setahun jagung cuma..
belajar pun tak habis..
umur pun tak cukup untuk mengundi..
jadi apa..?
sampau bila kita nak jadi remaja yang tak ambil tahu
sampai bila kita nak jadi remaja yang hanya pejam mata dan lena di negara sendiri...
bak kata jurulatih di plkn..
negara kita sedang mengalami serangan anasir luar dan dalam negara..
jadi kalau bukan kita sebagai remaja yang menjadi pasak negara untuk alert dengan semua ini..
siapa lagi yang mahu kita harapkan?
pekerja asing yang datang di negara kita?
atau pelancong yang cuma bertandang sehari dua?
jadi aku rasa kita perlu dan perlu ambil tahu,...
tak perlu lah berkempen di universiti..
study is priority...
cukup sekadar kita ambil kira dan alert dengan dunia sekeliling..
politik tak jijik..tak kotor..
manusia itu sendiri yang merosakkan politik itu..
siapa kata politik tak ada kena mengena dengan kita ..?
siapa kata itu kerja menteri?
siapa kata itu hal mak ayah..?
siapa kata itu urusan orang tua-tua?
sedagkan kita akan di soal disana nanti..
pemimpin bagaimana yang kita pilih...?
kalau kita masih tak peduli..kalau kita masih pejam mata..
mungkin sekarang anak muda tak tahu..
sebab rata-rata masih menadah tangan meminta duit ibu ayah..
mengharapkan simpati ibu ayah..
pernah ke rakyat-rakyat yang megambil jalan tengah fikir...

        sampai bila minyak nak terus naik harga sedangkan kita ada petronas?
        sampai bila kita nak naik bas bila bercuti di kampung sebab harga minyak dan tol terlalu tinggi?
         sampai bila kita nak makan kuih tawar sedangkan kita ada ladang gula di malaysia?
        sampai bila kita nak minum air tak bergula sebab tak mampu bayar rm 2.50 untuk sekilogram gula..?
        sampai bila kita sanggup tengok ibu ayah kita yang cuma warga marhaen ni
         mengerah tulang empat kerat untuk mencari duit tetapi harga barang semakin meningkat?
           sampai bila kita sanggup tengok para pemimpin yang bersalah..
         terlepas dari tindakan undang-undang..?
         sampai bila kita nak pejam mata dan terus menghulurkan wang di cermin-cermin tol..
        sedang kan kita rakyat ikat perut untuk hidup di bumi sendiri? 
        semasa harga gula di umumkan harga gula naik...
      kerajaan dengan yakinnya membuat ulasan kenaikan ini tidak memberi kesan kepada rakyat..
        kerana kerajaan pun tengah dalam usaha untuk menjayakan kempen kurangkan gula dalam makanan..
      tetapi...menteri-menteri masih ada yang diserang kencing manis..
       rakyat malaysia bukan cuma rakyat marhaen..
            tetapi golongan menteri juga adalah rakyat di bumi bertuah ini..
        terbayang saya..dalam sebuah majlis yang dihadiri oleh menteri-menteri..
               santapan semua tidak mengandungi gula.. :)
             bagaimana reaksi mereka?pasti tender catering akan di pecat.. :)
        atau masa tu kita akan mengingatkan menteri ini gula dah kena sorok :)
       situasi nya sekarang..rakyat semakin susah dan susah..
          sedangkan golongan atasan semakin selesa dan mewah dengan hasil tulang 4 kerat rakyat..
                         menarik..!
            teringat aku dengan sebuah realiti tv yang ditayang kan di subuah negara barat..
             pengacara yang sangat berani itu membuat pengakuan bahawa dia tidak akan percaya apa yang
         dijanji kan oleh kerajaan bulat-bulat...
           kerana fanomena di negara itu golongan atasan akan bermewah-mewah.
         golongan pertengahan akan berkerja keras...dan terus bekerja sampai sakit segala urat badan..
       dan kerajaan akan menekankan mereka bahawa perlu tingkatkan usaha kerana
      kadar kemiskinan menigkat..
            sedangkan kadar kemiskinan tidak pernah berhenti..
              masih ada rakyat yang merempat di kaki 5...
                 yang cuma makan sisa makanan orang lain..
            jadi di mana tanggungjawab kita..
      kita rakyat...kita yang menentukan nasib kita..
         

jadi tak salah untuk aku minat dan ambil tahu kerana 
aku akan lebih berhati-hati dan sedar tentang susah untuk hidup
di bumi tanah lahir sendiri  :)

perjumpaan yang seketika cuma...

ni masa cuti sem pertengahan sem baru-baru ni..
kononnya nak buat reunion ..
tapi ada classmate kami tak boleh datang..
so just 6 of us came to the reunion..
from eleven members of ex 5 ibnu rushd.. :)
i love u friends






H.A.C.K.S
<HANYA AKU CINTA KAWAN SEMUA>

thanx for the sweet memory...
i miss our memory in 5 rushd with our beloved ummi..
we argue..
we fight..
we cry....
we smile....
we laugh....
thanks Allah...
u meet me with my friend..
they are the best friends that i ever had..
hope our friendship will never last..

Sunday, January 2, 2011

percutian sepanjang 2010

miss to go holiday....


                               tahun 2010 awal2 tahun pergi thailand..rombongan mak limah..naik bas..
                 na masa hanging out dengan sepupu...aku memang kaki jalan kalau poket aku penuh.
     ni masa hang out dengan mereka..best..bukit cahaya alam,shah alam..letih tapi tak puas
              ni dekat rumah iklim,sejuk..banyak bunga2 an...:)
                         ni dekat I-CITy shah alam..bergambar sakan je la hari tu..letih dari pagi ke malam
                     berjalan..kredit to K.A.M.I.... :)
        
                                                     ni la pengisian selepas spm aku...yeay..!
                                                PROGRAM LATIHAN KHIDMAT NEGARA
                                                                    KEM BAGAI BUDI,
                                                                          SANDAKAN,
                                                                            SABAH..
                                                               i really love this moments..
                                                walaupun 3 bulan bersama tapi ukhuwah itu
                                                   sangat berharga..... :)
  ada lagi program jalan-jalan tapi tah kemana2 gambarnya..aku pun tak ingat..laptop ni pun berapa kali format...aku nak hurai panjang..letih nak membaca.. :) tapi in short, i love holiday.. impian aku nak jejak al-hambra..!

what the matter...

assalamualaikum..
congrate to my self..!
finallay ..i woke up early to perform subuh..
usually i woke up at 7..
its too late and i feel guilty for that..
and finish my psycho assignment..
i want to start study but ...
miss to write something in my dearest blog..
seem we just celebrated new year yesterday..
my toic today is..

MY DETERMINATION IN 2011

I WANT TO IMpROVE MY SELF :
HABLUMMINALLAH
jaga solat
JADI ANAK SOLEHAH
ingat dan ikut pesan ummi
-jaga solat
-jaga aurat
-jaga pergaulan
-belajar betul2
NAK PERBAIKI DIRI
-improve pointer
-solat subuh awal waktu
-improve english multiple skill
-nak kawal badget
-nak diet..!yeay..!


dengan ini saya berikrar untuk berusaha bersungguh-sungguh untuk
mencapai azam 2011 saya..insya-Allah.