Sunday, March 27, 2011

alahai hamba fesyen

assalamualaikum..
hmm..
malam ni sambil duduk-duduk teringat kenangan semester 2.
debate during english class.
credit to miss afni :)
tajuk yang di pilih sangat hot.
selalunya mesti perbezaan antara kaum wanita dan lelaki.

wow!!
the best speaker in class!!
he is very out spoken in everything.
he is our former class rap.
thanks to you buddy,
last sem.
u helped me a lot.

she also is best speaker.
and aku rasa tak keterlaluan aku cakap.
she is perfect enough in everything.

back to the point.
ok our last debate is about.
siapa lebih cemerlang ?
pelajar lelaki ke perempuan?

dan 
dalam mencari keputusan yang maha 1.
maka berlaku perdebatan hebat.
masing-masing bersuara mempertahankan pendirian masing-masing.
you guys good.
i amdit it.
most of us have the talent to bcome a good legal practitioner. :)

tapi aku tertarik dengan kata-kata SIR HAZIM.
which is.
Firman Allah; “Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kemaluan mereka…. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kemaluan mereka” (Surah an-Nur, ayat 30-31).


dan sir hazim membidasnya dengan mengatakan.

'NO. this hukum is not relevant nowadays.
mana taknya tengok kanan pompuan pakai skirt.
tengok kiri pompuan tunjuk dada'
pappp!!
ada tak yang terpukul dengan kata-kata si hazim.

di sini izinkan aku perbetulkan.
ilmu aku kurang.tapi lepas perdebatan tu.
aku berbincang dengan shuwai.
dia kata dia tak ada daya nak perbetulkan .

kewajipan menjaga pandangan ini ialah melalui al-qur'an.
al-qur'an ialah kalam allah yang diturunkan melalui perantaraan malaikat jibrail 
kepada rasulullah, dan sesuai digunakan sehingga akhir zaman.
jadi islam berpandukan al-qur'an.
jadi saya terfikir..
tak relevan?
hukum allah tak relevan?

dan sahabat shuwai menjawab persoalan.:)
hazim,
hukum allah tidak pernah tidak relevant.
memang sangat susah menjaga pandangan sekarang.
tapi lawan ia.
anggap itu satu jihad.
jihad melawan nafsu :)
itu boleh jadi 1 penyelesaian.:)

syukran ukhti :)

aku menulis ni kerana aku rasa aku patut sampaikan.
aku pun tidak sempurna.
jadi aku akui memang ada kata-kata hazim kena tepat kat muka aku.
dan 
kita manusia .
kadang-kadang dalam bertutur.
kita bukan nya ulama pasti ada silap.
dan yang lebih mengetahui perlu betulkan. 
:)
..aiman mohon maaf andai tersalah bicara..


No comments:

Post a Comment