Friday, March 25, 2011

rahsia sujud

turbah

indah nya sujud


salam.
the first thing aku nak share hari ini ialah tentang SUJUD
mungkin ada atara kita terlepas pandang.
atau yang kita tahu perkara ni 
dilakukan oleh kebanyakan syiah.

aku pun baru tahu tentang perkara ni.
sebab kebelakangan ni heboh di sana sini
memperkatakan tentang syiah.
sampai di parlimen pun dah mula menimbulkan persoalan tentang syiah.
umat islam terbahagi kepada syiah dan sunni.
ahli sunnh wal jamaah pula ada ikutan berbeza kerana kita 
mengikut mazhab berbeza dari imam yang berbeza.
syiah pula mengikut 12 imam yang berbeza.
jadi pelbagai cara dan pegangan umat islam.
kita tidak boleh sewenang2 menafikan setiap pegangan sahabat.

pinjam kata2 sahabat aku saudara khalid:
muslims are free to practice any mazhab they want. ~refer to fatwa from world muslim scholar association~

see also: fatwa from university al-azhar.

see also: fatwa from the ulama of Ikhwan Muslimin.

pabila kamu yakin dengan sesuatu pegangan, kamu peganglah ia. tapi jgn salahkan pegangan yang lain selagimana mereka mengakui Allah dan rasul serta keluarganya. 

hadis nabi SAW: yg benar itu jelas, yang haram itu juga jelas, ditengahnya ada syubhah, maka jauhilah syubhah. 

surah al Hujurat ayat 12 yang bermaksud”Jauhilah kebanyakan dari pasangka kerana sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah berdosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang”


begitulah penerangan saudara khalid.syukran.

jadi dah panjang lebar muqaddimah aku.
yang aku nak kongsikan nya ialah mengenai turbah.
apa itu turbah?

1.is a small piece of soil or clay, often a clay tablet, optionally used by some shia schools.

2.during the daily prayers (salat). It symbolizes earth
.3. While use of a turbah is not compulsory, it is highly recommended and many hadith mention the benefits of prostration (sajda) upon the soil of the earth or an alternative material.
itu serba ringkas mengenai turbah dan 
sedikit penerangan tentang sujud pada zaman rasulullah.

1.Al-Wâil bin Hajar berkata: “Aku melihat Rasulullâh Saww, apabila beliau bersujud, beliau meletakkan dahi dan hidungnya di atas tanah”.
2.Ibnu ‘Abbâs berkata: “Sesungguhnya Nabi Saww pernah melakukan sujud di atas batu”.
3.‘Âisya berkata: “Aku tidak pernah melihat Rasulullâh Saww menyandarkan wajahnya (dahinya) ketika shalât dengan sesuatu apa pun, selain di atas batu atau tanah, ketika beliau melakukan sujud”. Dengan riwayat ketiga ini, jelaslah bagi kita dengan kesaksian istri beliau sendiri bahwa sesungguhnya beliau melakukan sujud di atas tanah dan menyandarkan dahi beliau yang mulia di atas tanah.

baik.
itu cuma serba sedikit yang boleh aku kongsi.
sebab belajar dan membaca tanpa guru.
tak ada siapa yang bagi explanation ni.
aku takut nanti aku berguru dengan syaitan.
aku akan usahakan untuk dapat penjelasan memuaskan pertanyaan hati ini.

memang nampak remeh.
dan aku tulis ni.
kebanyakan orang cakap.
syiah ni sujud atas batu.sesat.
sebab tu aku berusaha cari jawapan.alhamdulillah aku dapat walaupun perlu lagi penjelasan.

kalau nak tahu lebih lanjut 
http://pesantrenawliya.wordpress.com/2010/03/26/sujud-di-atas-tanah/.



...ada salah aku menulis , perbetulkan..
hamba yang jahil :)






No comments:

Post a Comment