Wednesday, April 20, 2011

BALANCE diet??

salam. 
ok aku sedar aku tak layak untuk bercakap soal diet.
tapi aku pernah berjaya dengan diet ini.
cuma ada kesilapan aku yang menyebabkan aku gagal konsisten.
hahaha.
lawak..lawak..
ini cuma cadangan aku kepada sahabat.
semoga dapat membantu mereka serba sedikit.

1.betulkan niat.korang nak diet sebab apa.
sebab nak jaga kesihatan atau nak nampak cantik di mata manusia.
kalau korang buat untuk kebaikan diri sendiri.
maka mudah2an dipermudahkan urusan korang tu.

2. kalau kamu-kamu rasa kamu ni berdarah melayu dan bertekak kan selera melayu.
tolong jangan mimpi nak lupakan nasi dalam menu harian korang.
sebab korang adalah MELAYU MALAYSIA.
yang makanan ruji disini ialah NASI

3. amalkan lah senaman.
kalau malas sangat buat 3 kali seminggu selama 20 minit.
kalau tak mampu lagi.atas katil pun boleh.
percaya lah kawan aku berjaya kurus sebab push up kat atas katil je hari-hari sebelum tidur.
sampai 1 masa dia buat sampai 100 kali tanpa henti.
lagipun nak kurus dan sihat kan.
buat lah demi kebaikan korang.
lebih baik kalau berjalan.tak payah pulun berlari pastu kejang.
jalan kaki sudah memadai tapi lebih 1 jam.

4.jangan crash diet ok.konon nak cepat kurus.
crash diet la konon amik langkah drastik.aku lempang kang.
korang crash diet then berat korang turun haha.
padahal water volume decrease  bukan korang punya fat.
jadi buat slow2 tapi konsisten.

5.jangan skip meal ook. sarapan itu penting.
nak diet sampai tak mau makan pagi petang siang malam.
*auta*
korang tau tak faktanya.
SARAPAN PAGI BOLEH MENGURANGKAN RISIKO TERKENA
SAKIT JANTUNG.
Tapi kalau sarapan pagi angpa dah bedal roti canai 5 keping.teh tarik 1 jag.
sakit jantung gak jwabnya.
berbaloi dengan segelas susu dan roti.
AWAS!!
jangan makan selepas jam 7.
kalau lapar sangat bancuh susu pun dah memadai.

6. jangan suka ambil makanan ringan.
aku pun suka benda ni.sebab time belajar benda ni sangat berguna.
tapi kalau kat rumah aku dah mula tidak membeli stok-stok biskut.
kalau diet seharian kita just makanan pada waktu yang patut.
tak ada masalah.

7. minum air yang banyak.
minum. minum. minum.minum.
brader sister.
jangan malu bawa botol air masak pergi ke mana shaja.
zaman sekolah dulu botol air adalah wajib .
*bukan berlagak*
tapi kalau korang student.
untuk korang kekal cergas dan fokus dalam kelas.
air masak kan pembekal oksigen ke otak kita?
jadi tak salah kita berkorban untuk diri kita.malu gendong botol air konon.
last sekali tak macho la tidur dalam kelas sebab tak cukup oksigen.
tapi bila dah masuk u ni.disebabkan kelas aku banyak gap. 
dan aku rajin ke bilik lepas kelas.botol air aku letak kat bilik je.
sebab aku ni spesies nyanyok awal muda.sem 1 bawa botol.tertinggal dalam kelas.
tak dapat dah. kena kuar duit beli botol bucuk baru.
haha.

8.jaga emosi.
korang kena pandai kawal emosi.
sebab kadang-kadang bila korang tensyen korang mesti nak
makan.makan.makan.
korang heppy pun nak
makan .makan .makan.
aku ada satu cadangan la.
kita ikut cara rasulullah.: :)

makan apabila lapar,
berhenti sebelum kenyang.
makan baca bismillah.
berhenti dengan alhamdulillah.

ok tu saja.
aku bukan pakar nutrition.
just nak tolong kawan aku yang sampai berdeal2 nak kuruih.
haha.
selamat berjaya u all.

...aiman rasa funny..

No comments:

Post a Comment