Monday, April 18, 2011

wahai anak melayu

kejayaan orang 
EROPAH
CINA 
atau SEBAGAINYA 
bukanlah kerana mereka itu Pandai dan anak melayu BODOH
ALLAH mengurniakan manusia dengan otak yang sama.
kayu ukuran nya sekarang ialah terletak kepada kerajinan.

BIRALAH MEREKA SIBUK BERCINTA
BIARLAH MEREKA SERONOK BERJALAN
BIARLAH MEREKA SERONOK 
BIARLAH ORANG LAIN KETAWAKAN AKU.
YANG PENTING AKU MAHU BERJAYA.

ini sikap yang mesti ada dalam diri
aku dan MELAYU.
dalam proses kita mengejar kejayaan.
aku dan kamu-kamu kadang-kadang kita terlepas pandang.

FIRMAN ALLAH:
SURAH AL-ISRAA'
AYAT 79
" dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam 
serta kerjakanlah  'sembahyang tahajjud' padanya,
sebagai sembahyang tambahan bagimu : 
semoga ALLAH membangkit dan menempatkan mu
pada hari akhirat di tempat yang terpuji."

mari kita singkap kejayaan SULTAN MUHAMMAD AL-FATEH
seorang hamba yang terdidik sempurna dengan agama.
beliau memperlihatkn semangat tahajjudnya 
ketika mengetuai tentera ISLAM menawan kota KONTATINAPOLE (istanbul).
tika peperangan semakin rancak. beliau mengarahkan agar dibina kapal perang pada waktu malam.
kenapa malam?
bukankah malam bagi orang biasa adalah waktu orang melenakan diri?
jadi untuk berjaya.
kita kena korbankan keasyikan malam tersebut
dan ganjarannya?
bukan cuma di akhirat malah, di dunia juga ALLAH
pasti berikan kepadamu.

untuk berjaya yag berusaha nya ialah kita.
tapi kita kena ingat usaha tanpa doa.
kadangkala tidak membuahkan hasil
kejayaan itu manis jika terselit sedikit keimanan di sebalik kejayaan
insya-Allah,
aku menulis sebagai peringatan kepada aku dan kamu-kamu.
:)
..aiman nak berjaya..

No comments:

Post a Comment